تبلیغات
اخبار واطلاعات آسانسور - بررسی ایمنی ها در استاندارد ملی ایران قسمت سوم
ارتقاء كیفیت آسانسور درایران

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندهای روزانه

:نویسندگان

:آخرین پستها

:نظرسنجی

آماروبلاگ

یکشنبه 23 آذر 1393-07:18 ب.ظ



-    قرار گرفتن وزنه و کابین در فضای محصور"

در بند 5-1-2 نص صریح استاندارد عنوان می کند در یک چاه قرار بگیرند و در بند 5-2-1 تاکید می شود این چاه باید دیواره بدون روزنه  و کف سقف داشته باشد

همانطور متوجه می شویم این متن فوق برگرفته از نص صریح  استاندارد ملی 1-6303 ایمنی افراد خارج از آسانسور و سرویس کار و بازرس که مجاز هستند برای انجام ماموریت کاریشان روی کابین بیابند ، در نظر گرفته است

 

2-    درهای بازرسی درهای اضطراری  ودریچه های بازدید

در 5-2-2-1 تاکید شده طرح و نصب درهای اضطراری و بازرسی و دریچه های بازدید چاه ، تنها باید بمنظور ایمنی استفاده کنندگان و خدمات رسانی باشد

همانطور گفته شد محدودیت ابعادی برای این خروجی  و ورودی در نظر گرفته شده است در نص بند 5-2-2-1-1 می گوید:

درهای بازرسی باید دارای حداقل 4/1 متر و حداقل 6/0 متر باشند و درهای اضطراری باید حداقل ارتفاع 8/1 متر و حداقل پهنای 35/0 متر را دارا باشند. دریچه های بازدید باید دارای حداکثر5/0 متر و حداکثر پهنای 5/0 متر باشند.

اما نکته مهمی که باعث می شود مانع سقوط افراد بیرون آسانسور به چاه بگیرد جهت باز شدن دریچه ودربهای بازدید اضطراری بازرسی است در بند 5-2-2-2 مانند سایر ورودی به محل های کنترل کالاهای الکترو مکانیکی تاکید و صراحتا گفته شده است جهت  باز شدن در های بازرسی و درهای اضطراری و دریچه های بازدید به سمت داخل چاه بازنشود . در صورتیکه بندهای 5-2-2-2-1 و 5-2-2-2-2 رعایت نشد شاهد سقوط فردی به چاه آسانسور نشود بندهای طبق نص صریح الزام نصب قفل  کلید دار باقابلیت باز شدن از داخل چاه به طریقی  و  الزام نصب وسیله ایمنی در درها و دریچه ها به محض باز شدن دربها و دریچه ها باعث متوقف شدن حرکت  اسانسور شود، تاکید شده است.

3-    استحکام دیواره چاه

در بند 3-5 استاندارد ملی در قسمت ب تا دیوار ها و سقف و کف چاه باید دارای پایداری مقاومت مکانیکی باشد

4-    غیر اشتعالزا بودن دیواره چاه

در قسمت الف بند 5-3 استانداردملی طبق نص صریح مقررات ایمنی ساختمان نصب آسانسور- قسمت اول آسانسورهای برقی می خوانیم:

دیوار باید از مواد نسوز و با دوامی که عامل ایجاد گرد وغبار نباشند ، ساخته شده باشد. همانظور مشخص شد استحکام و غیر اشتغال بودن دیواره چاه عامل محافظت خود کابین و مسافران و افراد مجاز کار در روی سقف کابین هستند.

 

 

5-    رعایت فاصله حداکثری بین کابین و فواصل دیواره سمت ورودی چاه

در بند 5-4-3-2 در ابتدا در نوشتار این بند با تاکید بر ایمنی مسافران و جلو گیری از سقوط آنها مکتوب شده است: برای جلوگیری از سقوط و یا ورود افراد به فضای بین کابین و دیواره چاه، هنگام کارکرد عادی، فواصل افقی بین دیواره سمت ورودی چاه و نزدیکترین قسمتهای کابین به آن (نظیر درگاه و یا چهارچوپ ورودی یا درب کابین) نباید از15/0 متر بیشتر گردد.

همانطور ملاحظه استاندارد پیش بینی خروج در حالت اضطراری در بین طبقات و ایمنی آن را برای مسافران آسانسور کرده است.

6-وجود جان پناه در چاهک  و فضای بالای کابین:

الزامات این موضوع از استاندارد ایمنی نصاب و سرویسکار و افراد متخصص به آسانسور در نظر گرفته است به طوریکه  در بند 5-7-1-1 به صراحت شرایط اورهد پس از فشرده شدن ضربه گیر قاب وزنه گفته شده است

 

ب-پایین‌ترین‌ نقطه‌ سقف‌ چاه‌ (شامل‌ تیركها و اجزای‌ مستقر در زیر سقف‌ چاه‌) باید حداقل‌ معادل‌ با    بر حسب‌ متر باشد

پ‌  -  فاصلة‌ خالی‌ پایین‌ ترین‌ نقطة‌ سقف‌ چاه‌ بر حسب‌ متر و :

 1- بالاترین‌ تجهیزات‌ نصب‌ شده‌ در روی‌ سقف‌ كابین‌ بجز آنهایی‌ كه‌ در ردیف‌ 2 ذكر گردیده‌ ،باید    حداقل‌    بر حسب‌ متر باشد .

2 - بالاترین‌ قسمت‌ كفشكهای‌ راهنما یا كفشكهای‌ غلطكی‌ مربوط‌ به‌ طنابهای‌ فولادی‌، و یا در صورت‌   وجود درهای‌ كشویی‌ عمودی‌، بخش‌ فوقانی‌ آنها باید حداقل‌ برابر      بر حسب‌ متر،باشد

ت‌  -  در بالای‌ سقف‌ كابین‌ باید فضای‌ كافی‌ برای‌ جا دادن‌ مكعبی‌ یه‌ ابعاد حداقل‌  m 8/ .  × m  6/ .  × m  5/0از یكی‌ از وجوه‌، موجود باشد. برای‌ آسانسورهای‌ با سیستم‌ تعلیق‌ مستقیم‌ (یك‌ به‌ یك‌) طنابهای‌ فولادی‌ و متعلقات‌ آنها می‌ توانند در این‌ فضا قرار گیرند  به‌ شرط‌ آنكه‌ خط‌ مركزی‌ طنابهای‌ فولادی‌ از فاصلة‌ 15/0متری‌ سطوح‌عمودی‌مكعب‌تجاوزنكند.

اما برای چاهک آسانسور متقابلاً ایمنی تحت عنوان جان پناه برای ایمنی نصاب و سرویسکار آسانسور در نظر گرفته شده است که در بند 5-7-3-3 نص صریح استاندارد مکتوب شده است : زمانی که کابین روی ضربه گیرهای کاملاً فشرده شد شرایط زیر باید بطور همزمان فراهم باشد:

الف- باید در چاهک فضای کافی حداقل، برای قرار گیری مکعبی به ابعاد 1*6/0* 5/0 متر بر روی یکی از وجو ب- فاصله آزاد بین کف و چاهک

پایینترین بخش کابین بجز آنها که در ردیف 2 درزیر آمده، باید حداقل 5/0 متر باشد.

7- وجود کلید قارچی در چاهک

برای ایمنی نصاب بازرس سرویسکار آسانسور علاوه بر جان پناه ایمنی دیگری در نظر گرفته شده است به صورت الکتریکی عمل می کند در بند 7-3-4 استاندارد ملی ایران نوشته شده است کلید ی که باباز شدن در چاهک جهت توقف و نگهداشتن آسانسور در دسترس باشد، و از لحاظ ایمنی حالت روشن و خاموش کلید باید مشخص باشد و بند 15- 7 استاندارد ملی می گوید نزدیک یا روی کلید توقف باید کلمه توقف  در جایی نصب شود که احتمال بروز خطا در هنگام استفاده رخ ندهند.

8- روشنایی چاه آسانسور

استاندارد لازم پیش بینی لازم برای جلوگیری از خطرات احتمالی  به علت تاریکی در هنگام امور بازرسی تعمیر و نگهداری کرده است به طوری در بند 5-9 استاندارد ملی 1-6303 نوشته شده است:

چاه باید به روشنایی دایمب مجهز باشد بطوریکه در هنگام تعمیرات و سرویس ، حتی زمانیکه همه درب ها بسته اند روشن بماند. این روشنایی باید توسط یک لامپ در حداکثر 5/0 متری از بالاترین و پایین ترین نقاط چاه و در میان چاه نیز در هر حداکثر 7 متری یک لامپ ، به شرط آنکه این لامپ روشنایی کافی ایجاد نمایند.

همانطور که خواندید در استاندارد ملی ایران تحت عنوان مقررات ایمنی ساختمان و نصب آسانسور- قسمت اول آسانسور برقی به شماره 1-6303 ایمنی سه شخصیت حقوقی سرویسکار و بازرس و نصاب(مختصصین)آسانسور ، مسافران آسانسور و افراد خارج از آسانسور را در نظر گرفته است .

ج- بررسی ایمنی درب طبقات آسانسور

در بررسی ایمنی درب طبقات می توان موارد زیر که در نص صریح استاندارد نوشته شده ، طبقه بندی کرد:

1- فواصل

2- مقاومت مکانیکی درها و چهارچوب ها

3 - ابعاد دربها

4- حفاظت درعملکرد دربها                                     

  5-نیروی و انرژی بستن شدن درب            

6-روشنایی جلوی درب و آستانه های ورودی

1-فواصل :

در استاندارد برای جلوگیری از گیر مسافران به ویژه در بین لته های درب ها و بعضا بین چهارچوپ درب و درب طبقه تهمیدات به عنوان الزام در نظر گرفته شده است به طوریکه در متن بند7 -1 به عنوان ملاحظات کلی درهای طبقات نوشته شده است:

نواحی باز چاه  که دسترسی به کابین آسانسور را فراهم می کنند، باید مجهز به درهای بدون سوراخ،.یا..... باشند . در حالت بسته ، فاصله آزاد بین پانلها و چهارچوب تا حد ممکن باید کوچک باشددر صورتیکه این فواصل بیش از 6 میلی متر بیشتر نشود، این شرط بر آورده است.

2- مقاومت مکانیکی  در ها و چهارچوب آنها:

 

برای اینکه مسافران و افراد خارج از آسانسور در مقابل عدم استحکام درب و چهارچوبها ی آسانسور محافظت نص صریح استاندارد در بند 7-2-1 و 7-2-2 تاکید بر مقاومت مکانیکی داشته به طوریکه در بند 7-2-1 نوع مواد ساخت درب مشخص کرده و نوشته است: درها و چهارچوبها باید طوری ساخته شوند تا به مرور زمان تغییر شکل ندهند. و اما بند 7-2-2 نحوه آزمایش مقاومت درب را به همراه قفلش مشخص کرده که با قلم هما نوشته شده است:

درها به‌ همراه‌ قفلشان‌ باید دارای‌ مقاومت‌ مكانیكی‌ كافی‌ باشند ، بطوریكه‌ در برابر نیروی‌ عمودی‌ معادل‌  N 300 در هر نقطه‌ ای‌ از پانلها در ناحیه‌ ای‌ به‌ مساحت‌  cm 5 به‌ شكل‌ دایره‌ یا مربع‌ ، از هر دو طرف‌ ، بدان‌ وارد می‌ آید باید :

        الف‌ -  بدون‌ تغییر شكل‌ دائمی‌ مقاومت‌ كنند.

         ب‌  -  بدون‌ تغییر شكل‌ الاستیك‌ بیش‌ از  mm 15 مقاومت‌ كنند.

       ج‌  -  بعد از اعمال‌ چنین‌ نیرویی‌ بطور مطلوبی‌ كار كنند.

3- ابعاد درب طبقه

استاندارد 1-6303 برای جلوگیری برخورد سر مسافران با چهارچوب های درب تهمیدات لازم را درنظر گرفته است به طوریکه در نص بند 7-3-1 با رو تیتر ارتفاع نوشته شده است: ارتفاع درب طبقه ها باید حداقل 195 سانتی متر باشد.

4- حفاظت در عملکرد دربها:

یکی از مهمترین الزامات جهت ایمنی استفاده کنندگان آسانسوررعایت ایمنی و حفاظت درها در هنگام برخورد با اشیاء است حساسیت موضوع ارتباط مستقیم با مسافر دارد به طوری که در نص بند 7-5-1 استاندارد 1-6303  طراحی  درها باید بگونه ای باشد تا خطر ایجاد جراحت یا آسیب دیدگی ناشی از گیر کردن بین در را تا حد امکان کاهش دهد و بند 7-5-2 -1 می گوید طراحی  درب خودکار مجهز به نیروی محرکه ، باید طوری باشد تا آسیب دیدگی اشخاص بعلت برخورد به در تا حد امکان کاهش یابد.  شرایط و الزامات این را در بررسی نیرو و انرژی بستن درها بررسی می کنیم

 

 

 

5- نیروی و انرژی بستن شدن درب ها

یکی از مهمترین الزامات در استاندارد آسانسور مد نظر قرار گرفته است میزان نیروی و انرژی جنبشی درب ها که کاملا تاثیر کاربردی مهندسی مکانیک برای برقراری ایمنی در آسانسور ها را مشخص کرده و کاملا این موضوع با ایمنی مسافران آسانسور سرکار دارد به طوریکه در بندهای در بندهای 5-7-2-1-1-1 و 5-7-2-1-1-2 استاندارد ایمنی درها آسانسور به شرح زیر تشریح شده:

7-5-2-1-1  نباید نیرویی بیش از 150 نیوتن جهت جلوگیری از بسته شدن در، لازم باشد،

7-5-2-1-1-2 انرژی جنبشی درب طیقه وقطعات مكانیكی نصب شده بر آن، با سرعت میانگین بسته شدن، اندازه گیری و محاسبه شدن، اندازه گیری و محاسبه شود و نباید از 6  ژول بیشتر شود.

6-    روشنایی جلوی درب ها و آستانه جلوی دربها:

نکته جالب آن است استاندارد ملی آسانسور تحت عنوان مقررات ایمنی ساختمان ونصب آسانسور قسمت اول  آسانسور های الکتریکی به شماره 1-6303 برای ایجاد ایمنی پا را فرا تر از فضاهای داخل آسانسور گذاشته برای جلو گیری از خطرات احتمالی افراد خارج از آسانسور و مسافرانی که قصد ورود و خروج دارند دو الزام خارج از فضاهای داخلی آسانسور برای درب طبقات  ودر بندهای 7-4 -1و 7-6 تدوینش این دو الزام را در خود جا داده است به طوریکه در به بند 7-4-1 می خوانیم: درب ورودی طبقه باید به منظور مقاومت کافی در برابر نیروهایی که درهنگام بار گیری کابین به آن وارد می آیند، دارای آستانه یا چهارچوب باشد. بمنظور جلوگیری از ورود آب به داخل چاه می توان شیب مناسبی در کف آن ایجاد کرد. همانطور این الزام برای جلوگیری از خطر  واژگون شدن مسافر آسانسور در هنگام ورود خروج است.

اما برای آنکه مسافران و افراد ی در نزدیکی آسانسور قرار دارند از وضعیت آسانسور و جلوی پایشان آگاه باشند و تاریکی باعث بروز حوادث جبران ناپذیر نشود  درنص بند 7-6 استاندارد نوشته  شده است: شدت روشنایی طبیعی یا مصنوعی طبقه در نزدیکی درب طبقه و درکف آن باید حداقل 50 لوکس باشد، بطوریکه حتی اگر چراغ آسانسور خراب باشد، وقتی استفاده کننده درب طبقه را باز میکند ، بتواند براحتی هر چه در جلویش قرار دارد، را تشخیص دهد.

 

 

 

 

 

 

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -


تبادل لینک اتوماتیک
یکشنبه 23 آذر 1393 07:26 ب.ظ
سلام تبادل لینک میکنی فقط چند ثانیه طول میکشه
همه چیز
یکشنبه 23 آذر 1393 07:19 ب.ظ

سلام

اگر خدا در دلها جاری باشد تنهایی معنی ندارد

پیش ما هم بیاین خوشحال میشیم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر